CD&V nieuwsbrief, juni 2013
22/06/2013

“Geen belastingsverhoging in Kapellen.”

Dit was één van de aandachtspunten van open vld vóór de gemeenteraadsverkiezingen. Nu, zo een 8 maanden later blijkt dat dit toch niet zo evident is. Langs alle kanten gaat ons gemeentebestuur “besparen”. Maar vooral de Kapellenaar zal deze besparingen voelen.

Alles begon dit jaar met de jacobuscheques. Elke Kapellenaar krijgt sinds dit jaar nog maar 10 in plaats van 15 cheques van 1 euro. Deze kan je sinds dit jaar ook niet meer gebruiken voor het containerpark of om afvalstikkers of vuilzakken te kopen. Nu gaan er reeds stemmen op dat ook de afvalophaling duurder zal worden. Daarbij worden ook nog verschillende diensten van de gemeente duurder. Zoals bijvoorbeeld de tarieven van de bib die omhoog gaan. Evenementen die jaarlijks plaatsvinden in Kapellen worden ook onder de loep genomen. Pulptuur wil men 2 jaarlijks laten doorgaan. De dorpsdag en de parkavonden wil men ook afwisselend organiseren.

Met de uitspraak van onze burgemeester: ”een bakker verkoopt zijn brood ook geen 6 jaar aan dezelfde prijs” wil men dus eigenlijk zeggen: “er zijn wel degelijk belastingverhogingen deze legislatuur”. Alleen niet in de directe vorm maar volgens ons in een verdoken vorm.

Wel wil men maximaal investeren in wegen en riolering. Hieronder moet je wel verstaan dat dit voor 2/3 betaald wordt door de Vlaamse overheid. Op de terreinen van het fort van Kapellen wilde men onder andere een sporthal bouwen maar de provincie heeft de boot afgehouden wegens te duur.

Op de site van ’t Bruggeske wil men het administratief centrum onderbrengen in een nieuw nog te bouwen complex. Wat is er mis met het oude AC?  Ongeveer 15 jaar geleden was dit wel goed genoeg om de gemeentelijke diensten onder te brengen. Nu weten we ook wel dat dit gebouw niet zo energiezuinig is als een nieuwbouw, maar toch denken we dat met een paar investeringen dit gebouw terug goed en milieuvriendelijk zou kunnen worden. Waarom zo een zware investering doen als het anders ook kan?

En dan kan je de bedenking maken “wat staat ons nog allemaal te wachten de volgende jaren” als dit al boven water komt na 6 maanden bestuur.

Bert Mertens

Parkeerproblemen in Putte

Zoals iedereen al heeft ondervonden, parkeren in Putte is een probleem. Aan de kerk zijn te weinig parkeerplaatsen, weliswaar moet men daar parkeren met de schijf, maar zeer dikwijls wijkt men uit naar de omliggende straten. Voor de inwoners van die straten ontstaat dan het probleem dat zij moeilijk of niet in en uit hun garage kunnen. Sinds de schooluitgang gedeeltelijk naar de Leopold Scheiperslaan is verhuisd is deze straat en de Albert Louisastraat ook een alternatief voor de parkerende ouders die hun kroost komen halen. Nochtans heeft de gemeente wel een mogelijkheid om  meer parkeergelegenheid te scheppen. Er liggen nog gronden tussen de schooluitgang aan de Leopold Scheiperslaan  en de Ertbrandstraat die perfect als parking kunnen ingericht worden. Wanneer wordt hier eindelijk een oplossing aan gegeven. Gemeentebestuur schiet a.u.b. in gang!

Kom naar de champagnebar op de Putse grensfeesten

U bent allen uitgenodigd in onze champagnebar op de Putse grensfeesten op zondag 30 juni.

Wij staan in de Ertbrandstraat tussen de kerk en de grens.

Vanaf 9.30 uur tot 18.00 uur wordt er getapt.

Schol!!

De agenda en verslagen van de gemeenteraad staan op onze site.

In principe is de agenda één week voor de gemeenteraad beschikbaar, dus kom regelmatig een bezoekje brengen aan onze site om op de hoogte te blijven van wat er zoal gebeurt in onze gemeente.

Ook onze tussenkomsten en vragen verschijnen op onze site.

Van zodra we de verslagen digitaal van de gemeente krijgen zetten we ze ook op onze site.
Link naar onze site http://kapellen.cdenv.be/